Lifestyle Blog
Je bent dit aan het lezen

Waarom zijn we bang voor de reacties van anderen?

0
Business Journal Lifestyle

Waarom zijn we bang voor de reacties van anderen?

We zijn als mensen heel vaak bang voor de reacties van anderen terwijl dat soms allemaal helemaal niet nodig is. Doordat we bang zijn voor reacties van anderen houden we onszelf heel vaak in. Heel vaak is de angst niet realistisch maar hebben we het vaak niet in de hand.

Angsten hadden vroeger altijd een nut maar nu vaak helemaal niet meer. Ons hoofd vindt het namelijk leuk om ons goed voor de gek te houden. Dit heeft vaak te maken met eerdere ervaringen maar ook met onze afkomst. Vroeger had angst namelijk een doel, dat was gericht op het overleven van de mensheid.

Wat is een angst nu precies?

Een angst of bang zijn is een emotie. Deze emotie helpt ervoor te zorgen dat we op gevaar kunnen reageren. Dus als ik even terugneem wat ik daarnet zei, een mens die een tijger ziet die vrij rondloopt zal het op lopen zetten doordat ze angst ervaren.

Bang zijn kan je herkennen aan je lichaam doordat je hart sneller gaat kloppen, je wordt veel alerter, je ademhaling wordt sneller, je spieren zullen zich opspannen e ook je bloeddruk zal omhoog gaan. Niet iedereen ervaart al deze fysiologische of lichamelijke veranderingen.

Maar waarom zijn we bang voor de reacties van anderen?

Heel vaak zijn mensen bang voor wat anderen gaan zeggen. Ons hoofd zegt ons op voorhand al wat er zal gebeuren als je iets doet of zegt en zeker als het niet helemaal binnen het ideaal beeld past van onze maatschappij. We zijn zodanig geconditioneerd of gevormd als het ware dat we “moeten” voldoen aan een beeld en dat wanneer je er naast loopt het “fout” kan gaan aflopen.

Het is namelijk zo, als je kijkt naar de betekenis van angst dat je jezelf eigenlijk wil gaan beschermen tegen angst maar dat is het hem nu net. Heel vaak klopt het idee die we hebben niet en houd ons hoofd ons voor de gek. Dit komt echt door de manier waarop we in het leven staan. We willen namelijk allemaal zo perfect mogelijk door het leven gaan en geen fouten maken.

We worden het al geleerd in de kleuterklas!

Ja, we krijgen dit dus al mee van in de kleuterklas. Fouten worden gestraft met een rode balpen en wanneer je het juist hebt gebruiken we het kleurtje groen. Of een opmerking in de schoolagenda staat in het rood. Dat zijn allemaal kleine dingen die ervoor zorgt dat je angsten om te falen en angsten voor wat anderen gaan zeggen aangeleerd krijgt.

Dus eigenlijk worden we dit echt al aangeleerd vanaf de dag dat we geboren worden en niet vanaf de kleuterklas. Ook wanneer kinderen opgroeien geven we heel vaak onbewust kritieken en opmerkingen op onze kinderen omdat het niet “hoort”. Kinderen moeten dus al van heel jongsaf meelopen in een systeem die voor bijna 100% tegen onze eigen natuur ingaan.

Wat zijn de gevolgen voor ons als mensen?

Er zijn natuurlijk heel wat gevolgen aan verbonden. We zijn namelijk een mensheid aan het creëeren met heel veel psychische problemen waar heel vaak angst als basis ligt. Dat is niet altijd het geval natuurlijk want soms kan er ook een andere oorzaak zijn maar heel vaak zorgt angst voor problemen op latere leeftijd.

Het heeft niet enkel gevolgen voor je mentale gezondheid maar ook voor je fysieke gezondheid. Wanneer een lichaam steeds in “Alert” moet staan doordat we bang zijn, dan maken we een hormoon aan die ervoor dat ons lichaam steeds stress ervaart. Dit hormoon noemen we het stresshormoon en word in de wetenschap cortisol genoemd.

Wil je weten wat het stresshormoon doet met ons lichaam? Lees dan zeker deze blog.

Wat kunnen we doen om deze angst te “overbruggen”?

Het is vaak heel moeilijk om je over een angst heen te zetten. Maar het kan wel als je er tijd in wil steken en je er echt aan wil werken. Afhankelijk van de hardnekkigheid van de angst kan je het al dan niet alleen. Al zou ik adviseren om het niet alleen te doen en je te laten bijstaan door een goeie coach die bij jou past.

Wil je het toch zelf eerst proberen? Dan kan je de volgende dingen al eens proberen.

Stel jezelf de volgende 3 vragen

  1. Wat is mijn diepste angst?
  2. Wat is mijn passie?
  3. Wat houd je tegen om die passie na te jagen?

Met deze vragen kan je je bewust worden van wat er nu precies allemaal schuil gaat in je hoofd. Wees er vooral bewust van dat je bang bent voor iets.

Wanneer je weet waar je bang voor bent moet je gaan omdenken

Het is heel vaak zo dat je angst een “mindfuck” is die we onszelf aangeleerd hebben doorheen de tijd zoals ik in het begin van deze blog al had verteld. Maar nu kan je deze voor jezelf gaan omdenken en doe dan gewoon het volgende.

Kijk in de spiegel en spreek het uit! Bijvoorbeeld: “Ik ben bang voor spinnen” maar ach wat “de spinnen zijn veel banger voor mij dan ik voor hun” of “Ik ben bang voor de reacties van anderen” maar ach wat “de meeste reacties zijn vanuit hun eigen angst en lopen als schaapjes in de rij”.

Schrijf het op en hang het uit

Schrijf je “mindfucks” op en zet er meteen bij hoe je het voor jezelf omdenkt. Dit is ook een hele handige manier om je eigen issues en excuses onderuit te halen. Hoe vaker je het herhaalt voor jezelf, hoe sneller je hoofd het ook echt gaat geloven.

Dat kan je ook doen met het volgende: “Ik ben gelukkig” of “Ik ben een influencer” of “Ik ben een goede mama”. Hoe vaker je dit tegen jezelf zegt, hoe sneller je dit ook echt gaat geloven van jezelf!

Iedereen is wel ergens bang voor. Waar ben jij op dit moment bang voor? Wil je het graag met mij delen? Word dan nu gratis lid van mijn Facebook Community.

author-sign

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg me!