Lifestyle Blog
Je bent dit aan het lezen

Wat doet het stresshormoon “Cortisol” met ons lichaam?

0
Business Journal Health Lifestyle

Wat doet het stresshormoon “Cortisol” met ons lichaam?

Wanneer een lichaam onder stress staat gebeuren er heel wat zaken in het lichaam om ervoor te zorgen dat je in “Actie” kan schieten wanneer dat nodig zou zijn. Hieronder een overzicht van een aantal veranderingen in het lichaam. Maar wat is “Cortisol” nu precies?

Cortisol is een hormoon die aangemaakt wordt door het lichaam als reactie op angst en stress. Dit zorgt ervoor dat je lichaam weer even verder kan en in de “vlucht of vecht stand” kan komen wanneer het nodig is. Dit is een reactie van het lichaam die in de oertijd nodig was om te kunnen overleven en dit zijn we dus nog niet kwijt geraakt doorheen de jaren.

De moderne tijd heeft ervoor gezorgd dat we niet meer moeten vluchten en vechten zoals in de oertijd maar ons lichaam komt wel nog heel vaak in deze stand te staan wanneer we heel vaak en langdurig stress ervaren of bang zijn. Dit kan door een irritatie, een te hoge werkdruk of angsten veroorzaakt worden.

Wat doet cortisol met ons lichaam?

Wanneer ons lichaam cortisol aanmaakt is dat altijd een reactie op stress of angst. Hierdoor ontstaan er heel veel verschillende reacties in het lichaam zelf die op lange termijn ook grote gevolgen kunnen hebben ook al staan we hier zelf niet bij stil. Hieronder een kort overzichtje.

Je lichaam maakt meer insuline aan

Wanneer een lichaam onder stress staat zorgt het lichaam ervoor dat je meer insuline aanmaakt. Dit heeft te maken met het voorzien van extra energie in het lichaam zodat je het bijvoorbeeld op lopen kan zetten wanneer het nodig is.

Dit kan ervoor zorgen dat je diabetes type 2 kan gaan ontwikkelen. Dat is dus een vorm van suikerziekte waarmee je afhankelijk wordt van de “farmacie”.

Je krijgt een hogere bloeddruk

Stress kan ervoor zorgen dat je een verhoogde bloeddruk krijgt. Hierdoor krijg je meer druk op je hart en op je hartvaten. Het gevolg hiervan zijn de meest gekende hart- en vaatzieken zoals bijvoorbeeld een beroerte of een hartaanval. Heel veel ziekenhuizen hebben hier een speciale afdeling voor omdat er steeds meer mensen problemen ontwikkelen met hun hart- en bloedvaten.

Dus onze levensstijl werkt dit dus steeds meer en vaker in de hand. Niet enkel stress maar ook onze dagelijkse levensstijl en voeding zorgen ervoor dat we dit veel vaker ontwikkelen.

Er ontstaan tekorten in je lichaam

Je huid wordt ongezonder en ziet er ook echt niet gezond uit. Dat kan je zien aan het ontstaan van acne of rode huid. Ook je spijsvertering en je weerstand of immuunsysteem krijgen het serieus te verduren.

Je vruchtbaarheid en libido verminderen wat zich heel vaak ook aftekent in een verandering in je menstruatiecyclus. Denk maar aan het uitblijven van je menstruatie of het uitblijven van de zin om te vrijen.

Je wordt moe en lusteloos

Je lichaam raakt vaak ook echt uitgeput op het moment dat je heel lang in de “actie” stand staat door stress. Je kan presteren, blijven presteren maar plots zit je tegen een grens aan en raak je opgebrand. Dat is dus ook wat er precies gebeurd als je een burn-out ontwikkeld.

Stress heeft gevolgen voor je gewicht

Cortisol is een belangrijk hormoon als het aankomt op je gewicht. Heb je heel vaak last van stress dan zal je dat ook zien aan je gewicht. Bij sommige mensen heeft stress als gevolg dat je vermagerd maar het kan even goed zijn dat je verdikt. Het kan natuurlijk ook zijn dat het een combinatie is van beide.

Vermager je door stress dan is het geen vet die verbrand wordt maar is het puur spierafbraak en dit is helemaal geen gezonde manier van vermageren voor alle duidelijkheid. Als je verdikt door stress dan zal je zien dat er zich vet zal gaan ophopen rond je buik. Maar ook dit is natuurlijk niet gezond.

Psychische problemen door stress

Ook je hoofd kan best wel last krijgen wanneer je te lang stress ervaart. Het begint vaak allemaal met hoofdpijn, jezelf minder goed in je vel voelen en steeds een opgejaagd gevoel ervaren. Soms kan je er ook echt agressief door gaan reageren.

In de ergste gevallen krijg je een burn-out, een bored-out, een depressie of een nog andere psychische stoornis. Wanneer dat het geval is, heb je ook effectief psychologische ondersteuning nodig om het terug te boven te komen.

Wat kan je doen als je te veel cortisol hebt in je lichaam?

Om de cortisol in je lichaam te verminderen is vooral rust een hele belangrijke tip. Hier moet je echt ruimte voor maken ook al is dat niet altijd zo evident. Naast rust heb ik nog enkele tips die je zeker kunnen verder helpen.

  1. Vermijd stress zodat je echt tot rust kan komen. Dus vermijdt de stressvolle situatie.
  2. Start met yoga en meditatie want dit is zeer rustgevend voor je lichaam.
  3. Muziek luisteren kan vaak ook al helpen. Maar natuurlijk wel rustgevende muziek en geen heavy metal of death rock!
  4. Zorg dat je voldoende slaap hebt. Ik raad 8 uurtjes aan maar dat moet je zelf wat aftasten wat voor jou kan helpen.
  5. Beweeg voldoende en regelmatig want dit zorgt ervoor dat de stress verminderd.
  6. Voldoende en gezond eten heeft een gunstig effect op je hele lichaam.
  7. Beperk koffie en alcohol want dit zorgt ervoor dat je niet tot rust kan komen.
  8. Zoek ondersteuning via essentiële olie. Verstuif een olie zoals “Lavendel” met een diffuser en geen brandertje in de ruimte waar je het meeste bent want dit werkt echt rustgevend.

Wil je graag te weten komen wat essentiële oliën nog meer kunnen doen voor je lichaam? Dan kan ik je alvast een StartersKit van Youngliving aanbevelen om uit te testen. Deze kan je aankopen via onderstaande knop. Heb je nog vragen over essentiële oliën neem dan zeker contact met mij op.

author-sign

(1) Comment

  1. […] Wil je weten wat het stresshormoon doet met ons lichaam? Lees dan zeker deze blog. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg me!